pondělí 23. července 2012

Young justice - recenze

Young justice (dalo by se to přeložit jako Mladá spravedlnost, ale to zní pěkně blbě, takže to nikdo nepřekládá) je relativně nový americký animovaný seriál, který pochází z dílen DC comics.
(pokud vám to nic neříká, odkazuji vás na můj starší článek "Pár věcí o amerických komiksech")
Young justice byl také název komiksové série, která vycházela v USA v 90. letech, avšak my se budeme věnovat právě seriálu, který, navzdory názvu, nemá s touhle komiksovou sérii skoro nic společného.




Víte, kdo je to sidekick? Tohle slovo nelze uspokojivě přeložit do češtiny - nejlepší by bylo asi slovo pomocník. Sidekick je prostě ten, co pobíhá někde za tím hlavním hrdinou, pomáhá mu, kryje mu záda či ze sebe dělá terč, aby hrdina mohl předvést nějaký super cool útok a taky je to většinou on, kdo obdivuje hlavního hrdinu a rád nahlas říká, jak že je ten hrdina děsně úžasnej. Je to zatraceně nevděčná a někdy taky dost nebezpečná práce a tak jí většinou dělají osoby mladšího věku.

Robin (parťák Batmana), Kid Flash (parťák Flashe), Aqualad (parťák Aquamana) a Speedy (parťák Green Arrowa) se těší, neboť konečně nastal ten den. Den, kdy se z nich stanou opravdový hrdinové, když už nebudou jenom sidekickové hrající druhé housle. Jsou totiž pozváni do Hall of Justice, základny Justice League. Jenomže se ukazuje, že to není tak úplně pravda - všichni sice dostanou přístup do oficiální budovy, ale ne do tajné základny ve vesmíru, kde se řeší ty důležité věci. Speedy se rozčílí a obviní jejich mentory, že je neberou vážně a stejně jako zbytek světa je podceňují. V záchvatu vzteku sekne se svou pozicí pomocníka u Green Arrowa a odchází. Zbylá trojice sice nemá odvahu tohle udělat, ale ani jeden z nich není spokojený s nastálou situací... Šance se naskytne, když Justice League odchází zasáhnout proti nějakému zloduchovi. Mezitím totiž v genetických laboratořích Cadmus vypukl záhadný požár a Robin, Kid Flash a Aqualad se rozhodnou, že se na to za zády Justice League podívají a konečně ukážou, že za něco stojí...
Ovšem jak už to bývá, Cadmus nejsou jenom nějaké nevinné laboratoře, jak ti tři brzo zjišťují. Dole ve sklepení se skrývá nějaké temné tajemství... Něco, nebo snad někdo?
 Tedy, nebudu vám spoilerovat, jak přesně se akce v laboratořích vyvine, ale po té, co na to Justice League přijde, rozhodne se, že je s těmi mladými superhrdiny opravdu třeba něco udělat. Poskytnou jim prostory v jejich staré základně, Mount of Justice a pošlou robotického superhrdinu Red Tornada, aby jim dělal dozor. Tak vzniká Young Justice - tajný tým složený z mladých superhrdinů... (a samozřejmě se přidávají i další členové..)

Young Justice je sice seriál kreslený, ale to mu nijak neubírá na kvalitě. Animace je dobře udělané, 20-25 minutové díly rychle odsýpají a přitom máte pocit, že se tam něco stalo. Nejlepší části YJ jsou ale postavy, které jsou dobře propracované a uvěřitelné. Většina z nich opravdu působí jako teenagery (byť se schopnostmi) a i když se některé postavy zdají být ze začátku otravné (třeba Wally a Megan), postupem času si je oblíbíte. Skoro každý z týmu má nějaké tajemství nebo strašáka z minulosti.
Zhruba v polovině seriálu se pak ukazuje, že jeden člen týmu je zrádce... Ale který vlastně?

Seriál je samozřejmě určený spíš pro teenagery a některé epizody jsou slabší (obsahově), avšak čím vyšší číslo epizody, tím lepší bývají. Čím více ke konci se blížíme, tím jsou také vážnější a řeší se tam věci, ze kterých člověku občas i mrazí v zádech. Hodně velký impact má třeba epizoda Image, po které konečně pochopíte postavu Miss Martian. Každý z týmu má aspoň jednu epizodu, která se věnuje výhradně jemu a jeho charakterovému vývoji. (a epizody mají často skvěle zvolené názvy - většinou se jedná o jedno či dvě slova, které moc smysl nedávají a důvod, proč se tak jmenují, často pochopíte až po shlédnutí) Asi jedna nebo dvě epizody mě pak vyloženě nudily, ale to bylo možná tím, že se řešily problémy postavy, kterou jsem neměla v oblibě.
Nedílnou součástí seriálu je pak humor a občas se hláškuje v luxusním stylu.
Vůbec nemusí vadit, že člověk není příliš seznámený s DC universem. Samozřejmě, je třeba znát ty nejznámější hrdiny a některé záporáky (jako Lexe Luthora či nějaké ty od Batmana), ale jinak je celkem jednoduché se v postavách orientovat. Pravověrní fandové se zase budou bavit narážkami a odkazy. YJ se totiž od komiksového univerza značně odlišuje a jde svou vlastní cestou. V komiksech například Aqualad vůbec nebyl, Robin byl podstatně starší, Superboy naopak mladší (respektive byl vrstevník se třetím Robinem a ne s prvním jako v seriálu), Beast Boy měl jiný origin (ale ten v seriálu dává větší smysl) a tak podobně. Přesto v seriálu všechno pěkně šlape.
Když se člověk kouká na první díl po druhé, po tom, co shlédl celou sérii, musí být ohromen jak chytře to měli autoři promyšlenené a propracované. Jak dopadne celá série je narčtnuto už v prvním díle...
YJ vznikla před rebootem New 52 (viz můj článek) a proto se drží předchozích komiksů. Za což jsem vděčná, protože někteří scénáristi komiksů se chovají jako po lobotomii...

Pokud tedy máte slabost pro superhrdiny a zajímavé postavy, je Young Justice must see. Jestliže je totiž první série YJ skvělá, tak druhá série zatím jede přímo úžasně... A pokud superhrdinové nejsou zrovna váš šálek čaje, přesto zkuste dát YJ šanci. Třeba vám tahle parta mladých hrdinů přiroste k srdci...

Po Young Justice následuje již zmíněná druhá série s názvem Young Justice: Invasion, která se odehrává o pět let později,
YJ zatím není dostupná Čr, i když je možné, že někdy ji koupí a nadabuje nějaká televize a pustí v ranních hodinách (pouštěly tak i Avengers a X-meny) Do té doby je jedinou možností jak YJ shlédnout stahování... Zkuste uložto, tam se nějaké díly vždycky najdou.  :D České titulky pak najdete na titulky.com

Původně jsem vám chtěla dodat ještě nějaké info o postavách, ale pak jsem si říkala, žev bude vhodnější to rozebrat v příštím článku, protože tam budou nějaké spoilery...

Vaše Tenny

4 komentáře:

  1. Jop, jsem ráda, žes mě na to navedla, konečně po delším čase kreslený seriál, který mě fakt baví. :) (tím myslím, nic proti anime, ale žádné z těch, co jsem recentní době viděla, nemělo takový náboj ani zajímavé charaktery) Pěkná recenze. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem zase ráda, že se ti to líbí. :D Náboj? Ano, to je to slovo, které YJ vystihuje! :D Bože, at už je říjen a nové díly...
      Díky. ;)

      Vymazat
  2. Víte co dokáže naštvat???? Když se ráno zbudíte a vidíte článek ne internetu: YJ byl zrušen!!!! Měl jsem chuť praštit se vším. Modlil jsem se aby to nebyla pravda protože YJ je moje srdcovka když je mi skoro 19. Pak přišel poslední díl 2 řady a říkal jsem si tady moje cesta končí. Ale pak mě trklo že poslední díl má otevřený. Tímto vzdávám hold tomuto seriálu, nejlepší v dnešní době a jsem rád že jsem vytvořil Tribute video na jeho počet. Doufám že není konec. http://www.youtube.com/watch?v=42JQeFsqiI4

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vím, jak to myslíš, z toho, že druhá série je zároveň sérií poslední jsem byla dost zničená, když jsem to zjistila.
      U YJ na věku nezáleží, také nepatřím do cílové skupiny. :D
      Fandové se ještě snaží něco dělat, ale obávám se, že už se to asi nezmění a nové díly nepřibudou. Na druhou stranu, seriál je to kreslený, takže kdyby se po delší době přece jen rozhodli udělat třetí sérii, nic jim v tom nebude bránit. :)
      Er, díky za odkaz, každopádně na video se nepodívám, asi bych z něj nic neměla. :D (viz můj profil)

      Vymazat