čtvrtek 6. prosince 2012

Těšíme se na Hobita (a vzpomínáme na Pána Prstenů)

Hobit je samozřejmě filmovou událostí tohoto roku... To samé se sice říkalo i o Temném rytíři, Avengers, Skyfallu a já nevím čem ještě, ale přece jen, Hobit je jediný film, na který si v našich kinech můžete předplatit vstupenky i měsíc předem a na Pražskou půlnoční premiéru byli do chvilky vyprodané. Očekávání jsou tedy jistě velká...
Musím říct, že jsem strašně ráda, že tohle zažívám. Když totiž vyšel první díl Pána Prstenů, bylo mi šest let a já o tom neměla ani tuchy. později, když jsem se dívala na bonusy, jsem vždycky litovala, že jsem nebyla u toho, když vyšel první trailer na první díl a necítíla jsem onu obavu smíšenou s očekáváním, jak to nakonec dopadne... Tentokrát jsem u toho a můžu atmosféru nasávat plnými doušky...



Pán prstenů se nyní řadí k mým nejoblíbenějším filmům, ale moje cesta k němu byla trnitá. A také drží jeden unikát - je to jediné dílo, u kterého se mi líbí víc film než kniha. Pravověrní Tolkienovci by mě jistě rozcupovali na kousíčky, ale prostě to tak je...Ačkoliv jindy jsem tvrdý zastánce toho, že kniha je vždy lepší, tady to neplatí.
Mnohem hezčí než Arwen, to mi nikdo nevymluví! :)
Poprvé jsem se s Pánem Prstenů setkala, když moje mamka přinesla vypůjčené DVD od kolegyně z práce. Byla to prodloužená verze druhého dílu a já, ačkoliv jsem první díl vůbec neviděla, jsem byla unešená. Hlavně se mi líbily postavy Éowyn a Faramira a mám je ráda dodnes. (ani nevíte, jak jsme byla nadšená, když se v posledním díle knížky dali dohromady... Smůla, že tahle moje oblíbená část se ve filmu příliš zachytit nepodařila) Vzhledem k tomu, že jsem nejdřív viděla dvojku, jsem se samozřejmě připravila o emocionální zážitek při smrti Gandalfa (ha, proč brečet, stejně v příštím díle ožije), ale to mi vůbec nevadilo... Pamatuji si ovšem, že když umřel Boromir, slzy jsem ronila přímo krokodílí.
Na třetí film jsem tedy šla do kina s obrovským nadšením a to už jsem měla přečtené i knížky. Společně s tátou jsme si dělali srandu, kdo se bude víc bát Oduly a nakonec jsme málem umřeli strachy oba. :D

Ale, konec nostalgie! Nyní přichází Hobitovská éra!

Samozřejmě, po megaúspěchu LOTRa se předpokládala, že knížka, kterou Tolkien napsal jako první, bude zfilmovaná co nejdřív... Nakonec to trvalo deset let. Na druhou stranu, čekání se vyplatilo... Původně měl režírovat Guillermo del Toro a ne Peter Jackson, Christopher Lee se nechtěl vrátit do své role Sarumana a Martina Freemana znalo jen pár Britů. Je samozřejmě otázkou, jak by to nakonec všechno dopadlo, kdyby del Toro na režiserském postu zůstal. Počítám, že Hobit by byl rozhodně temnější a dost možná i grotesknější a mohli bychom se vsadit, že filmoví kritici by chrochtali blahem. Jenomže Hobit není filmem pro filmové kritiky, nýbrž pro fanoušky, a ti jen málokdy ocení změny.
Obsazení Marrina Freemana byla ovšem trefa do černého, protože povedenější casting člověk jen tak nevidí. Pravda, v samotném filmu jsme ho ještě neviděli, ale z Martina Freemana přímo čiší ona hobití přirozenost a podstata a jestli je něco sázka na jistotu, tak on. Rozhodně mi sedne lépe do role Bilba než Elijah Wood do role Froda, který mi vždycky na hobita přišel až moc roztomilý, vykulený a uhlazený. :)
Kili... Ano, PJ chtěl bishíka, to je jasný.
Rozpačitost nastala až s příchodem trpaslíků, keré mnozí fandové nazývali až příliš netrpaslickými. Pravda, pokud bychom se řídili informacemi v původní trilogii, nejspíš bychom dospěli k názopru, že Kili a Fili jsou ve skutečnosti trpaslice, protože tak ubohý vous by přece žádný trpaslík neměl. Na druhou stranu, ženské fanynky dobře chápou, proč udělal PJ to, co udělal... V každém filmu je třeba hezké chlapy!
Fili... Copánky!
Já osobně pak beru Filiho na milost, protože copánky jsou super a navíc, když jsem byla na svém prvním táboře, měli jsme téma Hobit a já měla právě roli Filiho... :D Ovšem Kili mi stále připomíná trpaslici v převleku.
Někteří další trpaslíci na mě také nepůsobí nijak dobře - konkrétně třeba Bofur, který se svou čapkou a zakroucenými kníry vypadá spíš jak rozverný ukrajinec nebo Bombur, který mi připomíná Obelixe. Takový Ori sice taky nevypadá bůhví jak trpaslicky, ale z nějakého neznámého důvodu mi je sympatický... Vypadá jako inteligetní typ.
A Thorin... Nu, kdyby se řekl "trpasličí lamač srdcí", představím si něco takového. rozhodně má uhrančivý pohled... Je to takový trpasličí Aragorn.

Bombur... Ještě tluštší, než jste čekali
Ori, má rád knížky jako já!
(a jelikož většina lidí včetně mě se v těch trpaslících nevyzná, dodávám obrazovou dokumentaci  Měli by se jednat o oficiální filmové plakáty a mám je z moviezone.cz)

Jediné, čeho se děsím, je poslední díl... To se bude ronit slz... A ještě více slz budu asi ronit, až se začnou objevovat všechny ty úchylné slash fanfikce. Zatím se psalo jenom o elfech, ale ten čas minul, protože teď jsou "sexy" i trpaslíci! Petere Jacksone, ani nevíš, co si provedl...
Bofur... No co to je?
Thorin... Z něho to charisma přímo kape!

Ale, opustíme nyní castingové vody... Hobita budeme mít již zakrátko v kinech a počítám, že už máte naplánováno, kdy na něj půjdete. (já tedy ano a skrytě nenávidím všechny, kdo se rozhodli ho nadabovat) Jelikož v Americe mají všechno dřív a novinářům již skončilo recenzové embargo, net již zaplavili názory ohledně nového zpracování Tolkiena. A kritici? Nu, ti používají svoje oblíbené větičky zakončené "ale"... "Je to dobrý film, ale poněkud zdlouhavý." "Je to zábavné, ale hodně dětinské..." a tak podobně. Ať už budete číst jakoukoliv recenzi, mějte na paměti toto - filmový kritici, kteří je píšou, až na výjimky nejsou fandové. Oni totiž úplně ty samé řeči měli už u Společenstva, že se začátek moc táhne, u Dvou věží, že to nemá začátek a konec a u Návratu krále, že to má konců moc. My fandové? Nám ještě ten konec navíc chyběl! (mluvím o Vymetení Kraje...)
A keště jedna věc - filmový kritici často nečtou knihy. Nejspíše cítí, že to nemají zapotřebí. Každý, kdo četl knihu ví, že Hobit je dětinštější a že z jedné knížky se nedají udělat tři extra nabušené mega filmy. Filmový kritici se diví, že nedostali další Navrát Krále a hurdují. Hurdovat je nechme...

Aby bylo jasno, netvrdím, že Hobit je superdokonalý bezchybný film. Neviděla jsem ho, takže nemám ani tucha, jaký ve skutečnosti je. Rozhodně nebude stejný, jako Pán Prstenů. Ale pořád je to Tolkien, pořád je to Peter Jackson a Středozemě a já jsem pořád fanda. Nejspíš by mě bavilo, i kdyby se půlhodiny řešilo, co má Gandalf mezi vousy, takže počítám, že líbit se mi bude. A to je hlavní, ne?

Ale pozor, nezapomeňte - nemějte přehnaná očekávání. Ty dokážou zkazit sebelepší film... ;)

Vaše Tenny

P.S. - Možná se tu objeví i recenze, ale to jenom pokud budu za a) opravdu nadšená nebo za b) opravdu naštvaná. A pokud se neobjeví, tak jsem nejspíš za c) spokojená a líná.

5 komentářů:

  1. Taky mám LOTRa ráda, i když u něj se mi v konečném porovnání obě verze líbí skoro stejně. Něco je lepší ve filmu, něco v knížce, ale důležité je to, že se vzájemně pěkně doplňují, příliš si neodporují a obojí pojetí Středozemě je kouzelné. A to je v podstatě nejlepší vztah předlohy a adaptace, jaký podle mě může být :)
    Na Hobita se strašně těším, obsazení mi přijde prima. Jako u trpaslíků mám taky své výtky, asi jako každý, ale docela jsem si zvykla. Mě se zdají nejdivnější asi Nori a Fili, Kili je bishík, ale vypadá jak trpaslice nebo jako trpaslík, který chce vypadat jako trpaslice.
    Na rozdíl od tebe nemám problém s Bifurem ani Bomburem, Ukrajinci se s krumpáčem nevylučují a Bombura jsem si vždycky představovala jako rudovlasou kouli :D
    Ori je mi taky sympatický :) Možná nemá ten vous až po pás, jak by všichni trpaslíci dle Tolkiena měli mít, ale jako trpaslík-intelektuál si to podle mě může dovolit :)
    Thorina jsem si představovala výrazně jinak, ale na konečný verdikt si počkám až do kina, uvidím, jestli mě přesvědčí :)
    Jsem strašně moc zvědavá, už aby to bylo :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Líb bych to neřekla... Pravda, já mám o trošilinku radši film, ale k oběma mám srdcový vztah a jak říkáš, je mezi nimi ideální vztah. :) U adaptací si vždycky říkám, co by na ně autor říkal... (pokud je tedy už mrtvý) A myslím, že v tomhle případě by sie s některými detaily by nesouhlasil, ale jinak by byl pan Tolkien nadšený. :)
      Mě taky, mohlo to být mnohem horší. :) Nori... je dost wtf. Ten hvězdicový účes... Na toho jsem zapomněla. :D
      Jo, tak on Bifur není špatný, jenom mi prostě nesedí do představy. :D U Bombura se mi především nelíbí ten vous, co má. Takový tlustý obmotaný cop, nebo jak to popsat?
      Kili je množná tranvestita, člověk nikdy neví... :D Bylo by to dobré šokující odhalení. :D
      Jup, taky jsem si Thorina představovala jinak, ale tahle podoba se mi libí, takže mi to neva. :)

      Já taky, já taky! A příští sobotu už budu vědět... :D

      Vymazat
  2. Kdo jdete na půlnoční premiéru, chodí se v Česku v převleku nebo aspoň s mečem a make-upem?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bohužel, na půlnočko nejdu, takže nemám ani ponětí. :D Tipla bych si ale, že ano, přinejmenším na tu Pražskou. :)

      Vymazat
    2. Asi záleží na tom, kde. V Praze kostýmy budou, teď nevím jestli v imaxu nebo jinde, ale někde na fb se to dá myslím dohledat. Menší města jsou na tom různě. V Brně bych se převleku asi taky nebála, jinde se rozhodni buď podle zkušenosti z ostatních premiér větších kultovních filmů (ST, SW, LoTR,...) nebo jestli s tebou jde někdo, kdo by si vzal taky kostým. Vcelku platí, že když přijdou v kostýmu alespoň dva, jsou za borce. :) A popravdě, na půlnoční premiéry chodí hlavně fanové, takže pravděpodobnost, že tam budou kostýmy, je docela slušná :)

      Vymazat